Autamme ymmärtämään markkinaa ja oppimaan kilpailijoilta
Benchmarkingin avulla toimialan parhaat käytänteet haltuun
Benchamarking ja kilpailija-analyysi ovat työkaluja oman markkinan ymmärtämiseen, liiketoiminnan kilpailutilanteen selvittämiseksi ja muilta yrityksiltä oppimiseen. Työkalujen avulla yritys voi tehostaa toimintaansa ja löytää uusia kilpailuetua luovia toimintamalleja.
Toteutamme seuraavia kartoituksia :
Kilpailijoiden benchmarking
Toimialan bencmarking
Yrityksen sisäinen benchmarking (esim. eri yksiköiden kesken)
Ulkoinen parhaiden liiketoimintamallien benchmarking
Kilpailijoiden tuotteiden ja palveluiden analyysi
Kilpailijoiden talousanalyysi
Markkina-analyysi (kuinka yritys sijoittuu kilpailijoihin)
Toimialan menestystekijöiden kartoitus
Strategisten ryhmien analyysi
Tuotteiden- tai palveluiden arvokäyrä-analyysi
SEO ja digitaalisen näkyvyyden analyysit (Luovien Agenttien Toimisto)
Benchmarking-prosessissa vertaillaan omaa suoritustaan ja toimintaa muihin yrityksiin tai alan parhaisiin käytäntöihin. Tarkoituksena on tunnistaa omat vahvuudet, heikkoudet ja mahdollisuudet parantaa kilpailukykyä. Benchmarking voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla: kilpailijoita, omaa toimialaa tai yrityksen eri yksiköiden sisäistä toimintaa vertaillen.
Kilpailija-analyysin avulla saat ajantasaisen tiedon alasi toimijoista ja
ymmärrät liiketoimintasi vahvuudet, heikkoudet ja mahdollisuudet suhteessa muuhun markkinaan. Analyysissa käydään läpi esimerkiksi kilpailijoiden: taloustiedot, tuotteet ja palvelut, asiakasryhmät, yrityksen sijoittuminen muihin yrityksiin nähden, vahvuudet ja heikkoudet vrt. muihin yrityksiin. Kilpailija-analyysia voidaan tarvittaessa jatkaa vaikka toimialatutkimukseen asti.
Benchamarking-prosessia ja kilpailija-analyysia voidaan tehostaa esim. markkinatutkimuksella tai vaikka mystery-shopping menetelmän avulla.
Yhteistyökumppanimme Luovien Agenttien Toimiston kautta voimme myös toteuttaa erilaisia digitaalisen näkyvyyden- ja SEO-analyyseja.