tuote- ja palvelukehitys

 

Tuotteistaminen


palvelumuotoilu


asiakasymmärrys


INNOVAATIOSETELI

 

Autamme yritystäsi konseptoimaan ja tuotteistamaan uusia tuotteita ja palveluitasi aina ideatasolta myytäväksi asti. Tuotteistaminen lähtee asiakkaan todellisten tarpeiden selvittämisestä ja niihin ratkaisujen etsimisestä. Hyvällä tuotteistamisella pyritään maksimoimaan asiakkaan kokema arvo.

Erilaiset palvelumuotoilun menetelmät ja asiakasymmärryksen kerryttäminen ovat usein myös osa tuotteistus tai konseptointiprosessia. Asiakkaan ymmärtäminen ja erilaisten asiakasprofiilien tunnistaminen ovat avaintekijöitä uusien palveluiden tai tuotteiden lanseerauksessa.

Olemme toteuttaneet kymmeniä eri palvelutuotteiden kehitysprojekteja hyväksi havaittuja menetelmiä apuna käyttäen. Ensimmäinen askel uuden idean jalostamiseen voi olla myös Business Finlandin innovaatioseteli, jonka avulla yrityksesi voi kartoittaa uuden liikeidean potentiaalia avullamme.

tuotteistaminen

 

Tuotteistaminen on monitahoinen prosessi, jossa pyritään löytämään mahdollisimman hyvä yhteensopivuus tuotteen tai palvelun ominaisuuksien ja asiakkaan tarpeiden välillä. Oikeanlaisella tuotteistuksella erottaudutaan kilpailijoista ja helpotetaan asiakkaan ostopäätöstä.

Tärkeimpänä lähtökohtana on asiakasarvon luominen ja asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen. Oikeilla työkaluilla idea tai olemassa oleva aihio jalostuu myyntikelpoiseksi palveluksi tai tuotteeksi, jolle on määritelty selkeä tuotekuvaus, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin ydinviestit.

Tuotteitamiseen liittyy usein asiakapalautteen keräämistä, testaamista ja pilotointia. Suunnitelmallisen työskentelyn avulla sekä asiakkaan hyödyt konkretisoidaan, että yrityksen tavoitteet saavutetaan. Koeteltujen menetelmiemme avulla autamme yritystäsi suunnittelu- ja kehitystyössä erilaisten tuote- ja palvelukonseptien määrittelyssä ja kaupallistamisessa aina ideatasolta myyntiin asti.

palvelumuotoilu

 

Luo yrityksellesi kilpailuetua palvelumuotoilun avulla. Palvelumuotoilun integroiminen yrityksen toimintaan tuo uuttaa sisältöä ja ajantasaisia menetelmiä organisaation kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Sen menetelmien keskiössä on asiakas- ja käyttäjälähtöisyys, jonka avulla yritys voi saavuttaa pysyvää kilpailuetua. Palvelumuotoilun prosessille tyypillisiä osia ovat ongelmien ja tavoitteiden määrittely , tiedon keruu ja analysointi sekä ratkaisun muotoilu ensin prototyyppien ja lopulta tuotteistamisen ja testauksen avulla. Sen avulla voidaan paneutua monimutkaisiinkin haasteisiin analyyttisesti ja asiakaslähtöisesti. Autamme organisaatiotasi hyödyntämään palvelumuoilua kannattavan liiketoiminnan näkökulmasta. Menetelmien avulla voidaan kehittää esim. seuraavia osa-alueita:

  • Palveluprosessien asiakaslähtöisyyden lisääminen

  • Palvelun käyttäjäkokemuksen parantaminen

  • Asiakasprofiilien luominen tietyille palveluille tai tuotteille

  • Asiakkaan palvelu- / ostopolun kuvaaminen ja dokumentointi

  • Asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien ja prosessien kuvaaminen ja projektointi

  • Asiakkaan osto- tai muiden prosessien selkeyttäminen valintamuotoilun keinojen avulla

Asiakasymmärrys

 

Haluatko kehittää tuotteitasi tai palveluitasi, mutta kaipaat lisätietoa asiakkaiden näkemyksistä liittyen kehitettävään ideaan?

Haluatko tietää mitä asiakkaat ajattelevat nykyisistä tuotteistasi tai palveluistasi, jotta voit pohjata tuote- tai palvelukehityksesi tutkittuun tietoon? Asiakasymmärryksen kartuttaminen auttaa organisaatiotasi pääsemään parempiin lopputuloksiin myös uusien konseptien kehittämisen yhteydessä.

Asiakkaiden tarpeita voidaan selvittää perinteisten tutkimusmetodien lisäksi esimerkiksi erilaisilla asiakkaiden havainnointimenetelmillä, kokeiluilla ja työpajoilla sekä metodeja yhdistämällä. Jo olemassa olevan tiedon pohjalta voidaan toteuttaa hypoteeseja joiden avulla luodaan asiakasprofiileja sekä osto- ja asiakaspolkuja. Ketterien menetelmien avulla saadaan usein monipuolisempaa ja syvällisempää ymmärrystä aikaiseksi kuin esimerkiksi pelkän kyselytutkimuksen avulla.

Löydämme kanssasi sopivimmat ja tehokkaimmat metodit tärkeiden ja kiinnostavien asiakasnäkökulmien selvittämiseksi.

innovaatioseteli

 

Business Finlandin innovaatioseteli on helposti haettava avustus uusien liiketoimintakonseptien kehittämiseen. Se tähtää yritykselle uuden tuotteen tai palvelun kaupallistamiseen ja kansainvälistymiseen. Autamme jalostamaan yrityksesi ideaa eteenpäin hyväksi koettujen menetelmiemme avulla. Projektin lopputuloksena on usein valmis palvelu- tai tuotestrategia tai lanseeraussuunnitelma uudelle tuotteelle tai palvelulle, hinnoittelumallit sekä tuotekuvaukset markkinointia varten.

Innovaatiosetelin arvo on 6 000 €, ilman omavastuuta. Voimme hoitaa setelin hakemisen ja raportoinnin valmistelun asiakkaan puolesta. Olemme toteuttaneet kymmeniä innovaatioseteliprojekteja viimeisten vuosien aikana.

Katso lisää innovaatiosetelitoteutuksistamme.

hyödynnä julkisia rahoitusratkaisuja
palvelukehityksessä.