TUTKIMUSPALVELUT - JOHDA LIIKETOIMINTAASI TIEDOLLA

 

KILPAILIJA-ANALYYSI


TOIMIALATUTKIMUS


ASIAKASTUTKIMUs


MARKKINATUTKIMUS


SIDOSRYHMÄTUTKIMUS


HENKILÖSTÖTUTKIMUS

 

Haluatko ymmärtää uuden tuotteen tai palvelun kohdemarkkinaa paremmin? Millainen on tavoitellun toimialan arvojärjestelmä? Millaisia asiakkaita, kumppaneita tai yritysostokohteita tavoitellulta toimialalta voisi löytyä? Mitkä ovat toimialamme menestyjät ja näiden yritysten menestystekijät? 1dea Oy:n tekemät räätälöidyt markkina- ja toimialatutkimukset tarjoavat vastauksia moniin strategisiin kysymyksiin.

Tutkimusten ja analyysien hyödyntäminen - tiedolla johtaminen - on avain menestyksekkääseen liiketoimintaan. Parempi ymmärrys asiakkaiden, sidosryhmien tai toimialasi preferensseistä auttaa tekemään oikeita päätöksiä ja suuntaamaan organisaation resurssit tehokkaaseen käyttöön.

Meillä on kokemusta tutkimuspalveluiden tuottamisesta aina pienistä ja ketteristä asiakastutkimuksista monikanavaisiin kokonaisvaltaisiin tutkimussarjoihin sekä akateemisiin tutkimuksiin saakka. Toimialoina meille ovat tuttuja niin matkailu-, ravintola-, asiantuntijapalvelu-, tietojärjestelmä- kuin teollinenkin sektori.

KILPAILIJA-ANALYYSI

 

Kilpailija-analyysi on suoraviivainen työkalu liiketoiminnan kilpailutilanteen selvittämiseksi. Analyysin avulla saat ajantasaisen tiedon alasi toimijoista ja
ymmärrät liiketoimintasi vahvuudet, heikkoudet ja mahdollisuudet suhteessa muuhun markkinaan.

Analyysissa käydään läpi esimerkiksi kilpailijoiden: taloustiedot, tuotteet ja palvelut, asiakasryhmät, yrityksen sijoittuminen muihin yrityksiin nähden, vahvuudet ja heikkoudet vrt. muihin yrityksiin. Kilpailija-analyysia voidaan tarvittaessa jatkaa vaikka toimialatutkimukseen asti.

 TOIMIALATUTKIMUS

 

Toimialatutkimus on laaja ja perusteellinen tutkimus, joka antaa ajankohtaisen kuvan kohdemarkkinasta ja kohdeorganisaation sijoittumisesta markkinalla muihin toimijoihin nähden. Tutkimuksen avulla kuvataan toimialan arvojärjestelmä ja pyritään löytämään erityistä arvoa tuottavat yritysten menestystekijät. Toimialatutkimus tarjoaa vastauksia moniin strategisiin kysymyksiin ja siihen voi sisältyä esimerkiksi:

  • Yritysostokohteiden kartoittaminen

  • Osaamisen laajentaminen - competence fit

  • Markkinan laajentaminen - market fit

  • Uusien kumppanuuksien kartoittaminen

  • Parhaiden liiketoimintamallien benchmarkkaus

  • Toimialan menestystekijöiden kartoitus

  • Strategisten ryhmien analyysi

  • Toimialan arvojärjestelmän kuvaaminen

ASIAKASTUTKIMUS

 

Kuinka asiakkaat kokevat tuotteenne ja palvelunne? Kaipaatko asiakasrajapinnan näkemyksiä uuden tuotteen tai palvelun kehittämiseen? Olisiko sinulla tarvetta uusille liideille? Meillä on vankka kokemus asiakkaan tarpeen mukaan suoritetuista asiakaskyselyistä niin kysely- kuin haastattelututkimustenkin saralla. 

Räätälöimme tarpeenne mukaan sopivat kerta- tai jatkuvaluonteiset asiakastutkimukset, joiden avulla voit johtaa organisaatiosi kehitystä ajantasaisen tiedon valossa oikeaan suuntaan

Ketterimpiä asiakastutkimuksia voimme suorittaa esimerkiksi Business Finlandin Innovaatiosetelillä ja omaamme kokemusta myös laajempien tutkimusten tuottamisesta monikanavaisesti ja -metodisesti tuote- ja palvelukehityksen tueksi.

SIDOSRYHMÄTUTKIMUS

 

Millaisia odotuksia sidosryhmillänne on toiminnastanne? Miten voisitte palvella heitä paremmin? Onko sidosryhmillä tarpeita, joiden ratkaisuun voisi kehittää uuden palvelukonseptin? Olisiko sidosryhmillä valmius yhteisten ansaintamallien kehittämiseen? Haluatko hyödyntää sidosryhmien ymmärrystä omien palveluidesi kehittämiseen? Tarvitsetko uusia ideoita liiketoimintasi kehittämiseen?

Sidosryhmätutkimuksilla voidaan käyttää apuna esimerkiksi uusien palvelu- tai tuotekokonaisuuksien konseptoinnissa. Niiden avulla voidaan saada selville liiketoimintaasi vaikuttavia oleellisia tekijöitä ja yrityksesi suhdetta muihin oleellisiin toimijoihin. Sidosryhmiä analysoimalla saadaan selkeämpi kuva mitkä kaikki tekijät voivat vaikuttaa uuden tuote- tai palvelukokonaisuuden kehitykseen.

Sidosryhmiä analysoimalla ja haastattelemalla saamme esimerkiksi tietoa ketkä voivat olla kehityksemme tukena, ketkä ovat siitä kiinnostuneita ja mitä muita kehitystämme tukevia tavoitteita tai agendoja sidosryhmillä voisi olla. Tutkimuksen avulla on myös mahdollista osallistaa sidosryhmiä ja saada vastauksia viestinnällisiin kysymyksiin sidosryhmiin yhteydenpitoon liittyen.

HENKILÖSTÖTUTKIMUS

 

Tiedätkö millaisena työntekijät näkevät organisaationne ja sen toiminnan? Yrityksen sisäinen työnantajamielikuva läpäisee yrityksen koko toiminnan ja sen näkyväksi tekeminen on organisaation toiminnan kehittämisen kannalta keskeinen asia. 1dea Oy:n työnantajamielikuvatutkimus kertoo rehellisen ja kattavan kuvan yrityksen toiminnan eri osa-alueista.

Työtyytyväisyystutkimuksessa tarkastelukulma on kokonaisvaltaisempi ja keskittyy enemmän yksilön hyvinvointiin. Tutkimus räätälöidään organisaation toimialan ja prosessien mukaan.

Esimerkkejä henkilöstötutkimuksista:

  • Henkilöstön osallistaminen strategiatyöhön

  • Työtyytyväisyyskysely

  • Työnantajamielikuva

  • 360-tutkimus (henkilö, kollegat, esimies ja asiakkaat arvioivat kohdetta samoilla mittareilla)

KATSO REFERENSSIT
tutkimuspalveluista


laaja MARKKINATUTKIMUS KERAMIIKKA-ALALLE
- CASE KIRIKESKUS

Posiolla hotelli Kirikeskuksen yhteydessä toimivalle Arktiselle Keramiikkakeskukselle toteutettiin laaja ja monimenetelmäinen markkinatutkimus suomalaisesta keramiikka-alan koulutustoiminnasta. Tutkimuksessa haastateltiin kymmeniä keramiikka-alan ammattilaisia ja opettajia sekä tehtiin laaja kyselytutkimus alan harrastajille. Näiden lisäksi asiakasymmärrystä kerättiin vertailemalla kymmenien alan kotimaisten ja ulkomaisten alan toimijoita ja heidän tarjontaansa.

Tuloksena syntyi kattava kuva suomalaisesta ja kansainvälisestä keramiikkakurssimarkkinasta. Tutkimukset toimivat pohjana Arktisen keramiikkakeskuksen palvelutarjonnan kehittämisessä, kuten harrastajille suunnatun kurssitoiminnan suunnittelussa.

 

Markkinakartoitus alueellisesta matkailusta
- Case Visit Vaasa

Toteutimme asiakkaallemme Visit Vaasalle markkinakartoituksen, jonka tarkoitus oli selvittää Vaasan alueella matkailevien turistien mieltymyksiä erilaisten matkailupalveluiden kuluttamiseen liittyen. Haastattelimme noin 30 matkailualan toimijaa Vaasan alueella ja muodostimme kokonaiskuvan alueen turistien tarpeista erilaisen matkailupalveluiden suhteen. Katso lisää.

 

Asiakastutkimus palvelukehityksen tueksi
-Case Kota-Husky

Kota-Huskylle toteutettiin asiakastutkimus sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille uusien matkailutuotteiden kehityksen tueksi. Laadimme kuluttajasegmentille kolme erillistä kyselyä ja noin 200 vastaajan joukosta saimme erinomaista tietoa uusien palveluiden tuotteistamiselle. B2B kohderyhmälle toteutimme haastattelututkimuksen suomeksi ja englanniksi, jonka perusteella loimme ymmärryksen erityisesti yritysmarkkinaan kehitettävien palveluiden taustaksi.

Kokonaisuudessaan kerätty laaja tutkimusaineisto loi erinomaisen pohjan tuotteistustyölle, jonka tuloksena yritykselle syntyi monia uusia palveluita monipuolistamaan yrityksen palvelutarjoamaa haastavassa koronapandemiatilanteessa.